![]() |
Arvind Balaraman www.freedigitalfhotos.net |
Under oppdragelsen vil spesielt foreldre ta i bruk sanksjoner for å lede barnet i riktig retning. Hvis barnet foretar seg en positiv handling som for eksempel å rydde rommet, kan foreldrene sanksjonere positivt ved å gi ros eller en annen form for belønning (Moan al. 2007, s. 37). Sannsynligheten for at barnet fortsetter å rydde rommet sitt i framtiden vil da øke. På samme måte antar en at uønskede handlinger vil avta eller opphøre, dersom de blir møtt med negative sanksjoner, for eksempel skjenn (Moan al. 2007, s. 37).
Hva er mest effektivt for å fremme god adferd? Positive eller negative sanksjoner?
Positive sanksjoner er nok det mest effektive for å fremme god adferd, fordi da får barnet konstatert fra omgivelsene at de handlingene det foretar seg er riktige og gode og noe det bør gjenta. På den andre siden, hvis barnet blir møtt med negative sanksjoner vil barnet oppfatte det som at handlingen ikke bør gjentas (Gjøsund og Huseby. 2010, s. 63). Likevel er det ikke sikkert at barnet blir fortalt hvilken handling som skal erstatte den uønskede handlingen. Hvis barnet hele tiden blir fortalt hva det ikke skal gjøre og blir møtt med kjefting og negativ kritikk, vil barnet utvikle lav selvfølelse (Moan al. 2007, s. 38). I stede for at motiverer barnet til å foreta den ønskede handlingen neste gang.
Kildeliste:
- Gjøsund og Huseby. (2010). Mennesket i utvikling. Oslo: Cappelen Damm
- Moan, al. (2007). Livsløp og velferd. Oslo: Cappelens forlag AS.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar