onsdag 16. februar 2011

Positivt eller negativt selvbilde

Tidligere har jeg sett på behovet for kjærlighet og fellesskap, som innebærer Maslow sin behovspyramide og hans personlighetsteori. Jeg skal ikke gi slipp på Maslow helt enda, selv om det gjenstår to trinn på hans behovspyramide (behov for anerkjennelse og positivt selvbilde og behov for selvrealisering). Jeg skal nå gå litt nærmere inn på det fjerde trinnet som innebærer behov for anerkjennelse og positivt selvbilde, og jeg kommer til å legge det siste trinnet til side. Fordi jeg mener at, det ikke er så relevant i forhold til sosialiseringsprosessen i barndommen og tidlig i ungdomsårene.

Det skal fremdeles handle om barnet, som tidlig begynner å merke hvilken posisjon det har i gruppene det er en del av. Til disse bestemte posisjonene gjelder bestemte normer som barnet må følge. Vi kan si at disse normene til de bestemte posisjonene, utgjør til sammen en sosial rolle (Moan al. 2007, s. 32). Å gå inn i bestemte sosiale roller kan by på utfordringer for barnet, det må nå ta hensyn til andre og tilpasse seg ulike grupper, samtidig som det skal utvikle seg til å bli et selvstendig individ (Moan al. 2007, s. 32). 

Etter hvert som barnet føler at det mestrer større og større, blir selvtilliten bygd opp. Her har blant annet foreldre, førskolelærere og andre som har med barnet å gjøre, et ansvar med å hjelpe fram denne utviklingen ved å gi plikter og arbeidsoppgaver som passer for barnets modningsnivå (Moan al. 2007, s. 33). Når barnet skal øve opp ferdigheter og tilegne seg kunnskaper, har det også behov for anerkjennelse. For å øke barnets lyst til å utforske verden og til å lære er det viktig at, de voksne viser interesse for barnet og legger vekt på det positive barnet gjør. Derfor er det viktig at voksne rundt barnet gir oppmuntring og roser barnet når det gjør framskritt (Moan al. 2007, s. 33).

Grunnen til at anerkjennelse er så viktig, er fordi at barnet ikke skal se på seg selv som mindreverdig og utilstrekkelig. Det er også viktig at barnet ikke føler det nødvendigvis må være flink til noe for å bli godtatt og elsket av andre mennesker. Om barnet vet at det blir verdsatt for det som det er, vil dette gi barnet et positivt selvbilde. Det er veldig viktig at foreldre og andre voksne konstaterer dette overfor barnet, slik at barnet ikke utvikler et negativt selvbilde. Hvor det vil få en følelse av det ikke strekker til og ikke er god nok. Hvis det for eksempel i vennegjengen til barnet er et voldsomt fokus på utseende eller popularitet og barnet føler selv at det ikke greier å henge med. Vil det begynne å utvikle et negativt selvbilde. Barnets selvbilde dannes altså gjennom samspillet med omgivelsene (Moan al. 2007, s. 33).


Kildeliste: Moan, al. (2007). Livsløp og velferd. Oslo: Cappelens forlag AS.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar